U vrućim ljetnim danima u klimatiziranom prostoru doživjeti kvar na klima uređaju nije ugodno. Isto tako zimi kad uživamo u klimatiziranom prostoru na ugodnih 27°C kada se na klima uređaju pojavi kvar i prestane sa radom, a nemamo drugi izvor grijanja nije nimalo ugodno boraviti u takvom prostoru.
Mogući problemi na klima uređajima javljaju se zbog loše i neprofesionalne montaže te lošeg i neredovitog održavanja.
Važno je da klima uređaj montira
ovlašteni montažer sa iskustvom jer će se tako spriječiti mogući problemi sa curenjem vode/kondenzata iz unutarnje ili vanjske jedinice. Također ćete tako biti sigurni da vaš novi
klima uređaj daje tvornički deklariranu snagu jer ako montažer nepropisno montira, ne nadopuni plin, postavi prekratku ili predugu freonsku instalaciju ili postavi unutarnju ili vanjsku jedinicu na neprimjerenu poziciju sve to može dovesti do prijevremenog kvara a usto klima uređaj neće raditi deklariranom snagom već će zbog loše montaže imati smanjeni učinak.
Za kvalitetan i dug rad klima uređaja potrebno je znati i osnove upravljanja pa vam preporučujemo da pročitate upute za korištenje i klima uređaj koristite u skladu sa uputama proizvođača.
Održavanje klima uređaja je od presudne važnosti jer se ispravnim i pravovremenim održavanjem mogu spriječiti mnogi kvarovi i produljiti vijek trajanja klima uređaja te čitavo vrijeme korištenja imati tvornički deklariranu raspoloživu snagu.
Preporuka je da pri aktivnom korištenju klima uređaja dva puta na mjesec
očistite PVC mrežaste filtere a jednom u godini pozovete ovlaštenog servisera da obavi
dubinsko čišćenje unutarnje jedinice i prekontrolira cijeli sustav uključujući i sustav odvodnje vode-kondenzata.
U daljnjem tekstu ćemo navesti najčešće kvarove koji se mogu pojaviti na klima uređajima i pojasniti koje kvarove možete popraviti sami a za koje kvarove treba angažirati servisera.
Najčešći problemi koji se mogu javiti prilikom korištenja klima uređaja:
Kvar 1. - Zašto curi voda iz unutarnje jedinice?
Curenje vode iz unutarnje jedinice je najčešći problem ljeti kad klimu koristimo za hlađenje prostora.
Glavni razlozi zbog kojih klima procuri su slijedeći:
- Začepljenje odvoda vode u kadici kondenzata u unutarnjoj jedinici. Ako se ovo dogodi potrebno je pozvati servisera jer je potrebno rastaviti unutarnju jedinicu i izvaditi kadicu i odstraniti nečistoću ili strano tijelo.
- Začepljenje cijevi za odvod kondenzata: upalo strano tijelo, mulj, vodena sluz ili je u crijevo ušao kukac.
- Deformiralo se crijevo za odvod kondenzata te se stvaraju "sinfoni" odnosno ulegnuća koja blokiraju protok vode.
- Kraj crijeva kondenzata potopljen u vodu u posudi. Potrebno je podignuti crijevo kondenzata tako da nikada ne bude potopljeno u vodu.
- Potpuno začepljeni filteri na unutarnjoj jedinici uslijed čega se snižava temperatura ispuha pa se stvara kondenzacija na plastičnim djielovima kod ispuha klime te plastika orošava i sa klime kapa voda. Ovo možete sami popraviti jednostavno čišćenjem plastičnih mrežastih filtera na unutarnjoj jedinici.
- Zamrzava se izmjenjivač unutarnje jedinice uslijed nedostatka rashladnog medija pa curi voda kad se led odmrzava. Za popravak ovok kvara potrebno angažirati servisera. Napomena: kod Inverter klimamuređaja nije dovoljno samo nadopuniti rashladni medij već je potrebno rekuperatorom povući ostatak rashladnog medija u bocu zatim vakumirati sustav i napuniti tvornički propisanu količinu i vrstu rashladnog medija-freona.
Kvar 2. - Zašto curi voda iz vanjske jedinice?
Curenje vode iz vanjske jedinice se može događati ljeti i zimi.
Da pojasnimo: kad klima hladi voda se stvara u unutarnjoj jedinici i najčešće se crijevom dovodi u vanjsku jedinicu. To je kaoflex rebrasto gumirano crijevo sive boje koje izlazi iz zida zajedno sa bakrenim cijevima i ubodeno je u podnožje odnosno kadicu vanjske jedinice. Kadica vanjske jedinice ima svoj priključak-lulicu na koju se priključuje crijevo koje se spaja u kućni odvod ili se odvodi do mjesta gdje će voda neometano teći i gdje neće nikome smetati.
Ukoliko se zaštopaju perforirani kanali na kadici vanjske jedinice ili se ošteti lulica voda će se prelijevati preko vanjske jedinice.
Kondenzat-voda iz unutarnje jedinice koja se odvodi u vanjsku jedinicu također može curiti iz vanjske jedinice ako je oštećeno crijevo kondenzata koje dolazi iz unutarnje jedinice ili ako se crijevo pomakne sa pozicije gdje je postavljenu u kadicu vanjske jedinice. Većima vlasnika klima uređaja sami mogu vidjeti gdje voda curi i u većini slučajeva sami sanirati kvar.
U režimu grijanja voda se stvara samo na vanjskoj jedinici pa je zato nužno na odvod odnosno lulicu vanjske jedinice spojiti crijevo o odvesti kondenzat u odvod ili urediti da voda neometano otječe.
Kupci nas često pitaju zašto klima ne pušta vodu?
Važno je napomenuti da je voda nus pojava u radu klima uređaja koja se ne može izbjeći ali voda se ne stvara uvijek već samo kada se stvore uvjeti za to.
U režimu hlađenja voda-kondenzat teče iz unutarnje jedinice isključivo kada se ista kondenzira na iznjenjivaču unutarnje jedinice a da bi se to dogodilo preduvjet je da je u prostoriji topao i vlažan zrak i da klima uređaj hladi odnosno da su lamele izmjenjivača na unutarnjoj jedinicu niže temperature od temperature zraka u prostoriji. Što je ta razlika u temperaturi veće stvara se više vode.
U hlađenju se na vanjskoj jedinici ne stvara voda, a ako u hlađenju na vanjskoj jedinici curi voda zasigurno je kondenzat iz unutarnje jedinice doveden u vanjsku jedinicu.
Kvar 3. - Zašto klima radi, ali ne hladi ili slabo hladi?
Jedan od najčešćih problema je upravo ovaj, klima uređaj radi, ali ne hladi ili slabo hladi. Nažalost, uzroka za ovaj problem ima više, od onih najbanalnijih koje možete sami riješiti do kompleksnih za koje je potrebno pozvati servisera.
Najprije provjerite na kojem je modu rada postavljen vaš klima uređaj.
Za hlađenje mora biti postavljen na mod Hlađenja, na daljinskom upravljaču pritiskajte tipku: MODE dok se na displeju daljinskog upravljača pojavi oznaka: COOL ili simbol: PAHULJICA.
Ukoliko je ljeti za potrebe hlađenja prostora klima uređaj postavljen na automatsko rad neće dovoljno hladiti/grijati. Ako je postavljen na odvlaživanje puhat će ali neće hladiti a ako je postavljen na grijanje neće niti puhati.
Nakon mijenjanja moda rada potrebno je pričekati 10-ak minuta da klima počne hladiti.
Nadalje, u hlađenju temperatura na daljinskom upravljaču mora niti podešena na minimalno pet stupnjeva niže od one u prostoriji.
Ako klima i dalje nedovoljno hladi provjerite filtere na unutarnjoj jedinici. Ako ste ih zaboravili očistiti prije početka sezone hlađenja, vrlo je moguće da se nakupilo prljavštine. Jednostavno otvorite kućište, izvadite filtere, operite ih, pustite da se osuše i vratite natrag.
Ako i nakon svega spomenutog klima i dalje nedovoljno hladi ili uopće ne hladi potrebno je pozvati servisera je se očito radi o ozbiljnijem kvaru.
Ostali mogući problemi zbog kojih klima uređaj neće dobro hladiti su slijedeći:
- Nedostatak rashladnog sredstva u sistemu a to može utvrditi jedino serviser te klimu napuniti rashladnim sredstvo na tvornički propisanu količinu.
- Loše napajanje
- Kvar na elektronici na unutarnjoj ili vanjskoj jedinici
- Neispravana osjetnik/sonda na izmjenjivaču
- Kvar na motoru ventilatora na unutarnjoj ili na vanjskoj jedinici
- Suženje na bakrenim cijevima između unutarnje i vanjske jedinice. To se uglavnom događa kada se obavljaju građevinski radovi u blizini instalacija klima uređaja pa se instalacije oštete
Kvar 4. - Zašto klima radi, ali ne grije ili slabo grije?
Jedan od najčešćih problema je upravo ovaj, klima uređaj radi, ali ne grije ili slabo grije. Nažalost, uzroka za ovaj problem ima više, od onih najbanalnijih koje možete sami riješiti do kompleksnih za koje je potrebno pozvati servisera.
Najprije provjerite na kojem je modu rada postavljen vaš klima uređaj.
Za grijanje mora biti postavljen na mod: GRIJANJE, na daljinskom upravljaču pritiskajte tipku: MODE dok se na displeju daljinskog upravljača pojavi oznaka: HEAT ili simbol: SUNCE.
Ukoliko je zimi za potrebe grijanja klima uređaj postavljen na automatsko rad neće dovoljno grijati. Ako je postavljen na odvlaživanje puhat će ali neće grijati a ako je postavljen na hlađenje samo će puhati.
Nakon mijenjanja moda rada potrebno je pričekati 10-ak minuta da klima počme grijati.
Nadalje, u grijanju temperatura na daljinskom upravljaču mora niti podešena na minimalno pet stupnjeva više od one u prostoriji.
Ako klima i dalje nedovoljno grije provjerite filtere na unutarnjoj jedinici. Ako ste ih zaboravili očistiti prije početka sezone grijanja, vrlo je moguće da se nakupilo prljavštine. Jednostavno otvorite kućište, izvadite filtere, operite ih, pustite da se osuše i vratite natrag.
Ako i nakon svega spomenutog klima i dalje nedovoljno grije ili uopće ne grije potrebno je pozvati servisera je se očito radi o ozbiljnijem kvaru.
Ostali mogući problemi zbog kojih klima uređaj neće dobro grijati su slijedeći:
- Nedostatak rashladnog sredstva u sistemu a to može utvrditi jedino serviser te klimu napuniti radnom tvari - freonom na tvornički propisanu količinu.
- Loše napajanje
- Kvar na elektronici na unutarnjoj ili vanjskoj jedinici
- Neispravan osjetnik/sonda na izmjenjivaču
- Kvar na motoru ventilatora na unutarnjoj ili na vanjskoj jedinici
- Suženje na bakrenim cijevima između unutarnje i vanjske jedinice. To se uglavnom događa kada se obavljaju građevinski radovi u blizini instalacija klima uređaja pa se instalacije oštete
Kvar 5. - Zašto se klima ne može uključiti?
Najprije treba provjeriti napajanje električnom energijom. U utičnicu u kojoj je bio uključen klima uređaj, uključite neki drugi uređaj te tako provjerite njenu ispravnost.
Drugi korak je da provjerite ispravnost daljinskog upravljača. Ako se na displeju daljinskog ništa ne prikazuje, vjerojatno su istrošene baterije pa ih samo treba zamijeniti.
Često se zna dogoditi da na displeju daljinskog pokazuju zadane funkcije, ali se signal s klimom ne može uspostaviti. U tom slučaju, na unutarnjoj jedinici podignite poklopac i sa desne strane pronađite mali prekidač ili taster pomoću kojega možete pokrenuti klimu. Ako ni tada klima ne radi, treba pozvati servisera
Kvar 6. - Zašto daljinski upravljač klime ne radi?
Ako ne radi daljinski upravljač ili radi displej a ne reagira na klima uređaj najprije zamijenite baterije. Preporuka je da postavite kvalitetne Alkaline baterije koje će duže trajati i neće ispustiti kiselinu koja u većini slučajeva uništi daljinski upravljač.
Ako je nakon zamjene baterija proradio displej a i dalje ne reagira na klima uređaj preporučujemo da testirate da li daljinski šalje signal prema unutarnjoj jedinici. Uzmite mobitel i na njemu uključite kameru, okrenite kameru prema prednjoj strani daljinskog upravljača gdje se nalazi IC dioda koja šalje signal. Na mobitelu gledajte u prednju stranu daljinskog upravljača odnosno u IC diodu koja odašilje signal. Pritisnite bilo koju tipku na daljinskom upravljaču i ako daljinski šalje signal na ekranu mobitela ćete iz prednje strane daljinskog vidjeti plavičasti ili crvenkasto svjetlo kao na donjoj slici. Mobitel vidi Infracrveno svjetlo koje ljudsko oko ne vidi i to je znak da je daljinski upravljač ispravan i da odašilje signal.
Ako je daljinski ispravan trebate pozvati servisera da pregleda prijemnik daljinskog upravljača na unutarnjoj jedinici i po potrebi ga izmijeni.
Kvar/problem 7. - Zašto se iz klime širi neugodan miris?
U režimu hlađenja prašina se lijepi za vlažne lamele izmjenjivača i sakuplja u kadici gdje se miješa sa vodom/kondenzatom pa se nakon prestanka rada klime tu se nakupljaju bakterije koje razgrađuju ostatke prašine i stvaraju neugodan miris.
Da bi umanjili taj efekt noviji klima uređaji imaju automatsku funkciju samočišćenja. U biti klima uređaj u režimu hlađenja ugasimo daljinskim upravljačom još neko vrijeme nastavlja raditi ventilator na unutarnjoj jedinici da posuši izmjenjivač kako bi spriječio ili umanjio nastanak bakterija i neugodnih mirisa.
Razlog neugodnih mirisa su prljavi filtri ili izmjenjivač topline, kadica za odvod kondenzata ili turbina ventilatora, odnosno nakupine bakterija na njima a kojima pogoduje vlaga odnosno kondenzirana voda.
Za filtere smo već rekli da ih sami možete izvaditi i očistiti, dok za izmjenjivač topline, kadicu za odvod kondenzata ili turbinu ventilatora treba pozvati servisera. On će rastaviti unutarnju jedinicu, napraviti servis i dezinficirati izmjenjivač topline.
Važno je redovno raditi godišnje servise jer je uprotivnom veća šansa da se pojave neugodni mirisi a ako se duže vrijeme ne reagira vrlo teško je potpuno ukloniti neugodan miris iz unutarnje jedinice klima uređaja.
Na internetu se mogu naći upute kako očistiti ovaj dio klime, ali s obzirom da treba rastavljati unutarnju jedinicu, najbolje je pozvati stručnu osobu kako bismo bili sigurni u ispravnost.
Kvar 8. - Zašto se u unutarnjoj jedinici stvara led?
Pri otvaranju poklopca unutarnje jedinice, nakon skidanja filtera, ugledali ste led. Led se stvorio na isparivaču unutarnje jedinice vrlo vjerojatno kao rezultat nedostatka rashladnog sredstva, a ovo se događa kada je klima u režimu hlađenja.
Osim toga, razlog mogu biti prljavi filteri, sužen protok plina ili nedovoljna otvorenost krilaca na unutarnjoj jedinici. Također, jedan od razloga može biti prljavi isparivač ili turbina ventilatora na unutarnjoj jedinici.
Ako ugledate led u jedinici, pozovite servisera koji će prekontrolirati tlakove rashladnog sredstva i po potrebi ga nadopuniti.
Kvar 9. - Zašto se na vanjskoj jedinici stvara led?
U režimu grijanja kada su zahtjevi za grijanjem prostora veliki, a velika vlaga u vanjskom zraku moguće je stvaranje leda na izmjenjivaču vanjske jedinice a koji se vidi prostim okom, odnosno vanjska jedinica klime se ledi. To je normalna pojava koju kvalitetnije inverter klime same rješavaju, a jeftiniji klima uređaji zbog toga mogu raditi pauze od 5 do 10 minuta a za to vrijeme ne griju već otapaju led koji se nakupio na vanjskoj jedinici. To se može ponoviti više puta u sat vremena pa se sa takvom klimom nećemo ugrijati.
Ipak kad se pojavi led na vanjskoj jedinici i klima prestane grijati prostor i počne grijati vanjsku jedinicu da bi otopila led, korisnici se zbune misleći da je to kvar i ugase klimu. To je pogrešno, treba pustiti klima uređaju da odradi ciklus defrosta odnosno uklanjanja leda sa vanjske jedinice nakon čega će ponovo krenuti sa grijanjem. Ti ciklusi grijanja i defrosta se mogu ponavljati dok god postoje gore navedeni uvjeti.
Kvalitetniji klima uređaji imaju bolje kompresore tako da postižu veći učinak bez stvaranja leda na vanjskoj jedinici a ako se led ipak pojavi takav klima uređaj će neznatno smanjiti snagu kompresora klime i balansirati stvaranje leda i učinak u grijanju prostora, te pojave korisnik neće niti osjetiti a klima će grijati neprekidno i učinkovito.
Kvar 10. - Zašto vanjska ili unutarnja jedinica proizvodi buku?
Ako je neposredno nakon ugradnje vanjska jedinica vašeg klima uređaja jako bučna, vjerojatno nije dobro postavljena, odnosno nije ugrađena prema instalacijskim uputama proizvođača.
Ako se nakon određenog vremena pojavi brujanje na vanjskoj jedinici može biti nekoliko razloga:
- Ventilator se pomaknuo iz osi rotiranja pa se zato jače čuje ili su se istrošili ležajevi na motoru ventilatora klime
- Zapinjanje cijevi o krak elise ventilatora na vanjskoj jedinici
- Dodirivanje cijevi o cijev ili cijevi o kučište
- Loši amortizeri na podnožju kompresora pa kompresor vibrira i buči
- Ugrađeno manje od 2 metra bakrenih cijevi od unutarnje do vanjske jedinice, u nekim slučajevima se može na unutarnju jedinicu prenositi zvukovi rada kompresora vanjske jedinice.
- Nedostatak rashladnog sredstva, u tom slučaju kompresor radi jačom snagom jer pokušava kompenzirati nedostatak plina
U slučaju da je sam kompresor bučan, stručnjaci se slažu da je to prvi znak dotrajalosti klime.
Ako je unutarnja jedinica previše bučna najčešći je razlozi su:
Kvar na motoru ventilatora klime
Oštećena jedna ili više peraja turbine pa ista više nije u balansu
Zujanje elektronike. Kod jeftinijih klima uređaja ponekad se čuje zvuk visoke frekvencije koji je na granici čujnosti. To je nus pojava rada naponskog sklopa-oscilatora koji radi na visokoj frekvenciji nešto iznad 15000 Hz.
U svakom od ovih slučajeva potrebno je kontaktirati ovlaštenog servisera koji će utvrditi uzrok buke i otkloniti kvar.
Kako znati da u klimi nema plina?
Klima uređaji kao radni medij u pripadajućim instalacijama koriste plin freon. Količina plina je izrazito bitna za pravilno funkcioniranje uređaja. Svaki komplet klima uređaja je prednapunjen određenom količinom
plina za određenu duljinu instalacija. Ukoliko je duljina instalacija veća od duljine za koju je klima uređaj prednapunjen potrebno nadopuniti potrebnu razinu plina. Takvi podaci su dostupni za svaki klima uređaj pri čemu se moraju poštivati stroge upute proizvođača. Primjer takvih podataka:
Pravilna montaža instalacija i klima uređaja podrazumijeva da plin kao radni medij se isključivo nalazi u instalacijama, tj. da instalacija ne propušta.Ukoliko su zadovoljeni svi prethodni uvjeti klima uređaj funkcionirau svom punom kapacitetu.
Ukoliko ti uvjeti nisu zadovoljeni, primjerice nije nadopunjena količina plina vrlo lako može doći do
trajnog kvara na kompresoru, smrzavanja zavojnica isparivača te generalno lošijeg rada uređaja. Također manja količina plina znači veći napor klima uređaja da ispuni zadane zahtjeve zbog čega troši više električne energije te skraćuje vijek trajanja dijelova uređaja.
Najčešći oblik kvara kada nema plina u sustavu je da klima ne hladi, ili ne grije, kompresor na vanjskoj jedinici ne radi. U tom slučaju ovlašteni instalater treba utvrditi nedostatak plina te nadopuniti potrebnom količinom kako bi klima uređaj ispravno radio. Još jedan od simptoma nedostatka rashladnog sredstva je povećana buka vanjske jedinice, u tom slučaju kompresor radi jačom snagom jer pokušava kompenzirati nedostatak plina.
Ukoliko curi voda iz unutarnje jedinice a da je odvod kondenzata uredan, nedostatak freona može biti jedan od uzroka. Zamrzava se izmjenjivač unutarnje jedinice uslijed nedostatka rashladnog medija pa curi voda
iz unutarnje jedinice kad se led odmrzava. Konačno, utvrđivanje nedostatka freona krajnjem korisniku je zaključak do kojeg će teško sa sigurnošću doći bez angažiranja ovlaštenog servisera.
Opažanje prethodno navedenih simptoma u radu može dovesti do filtriranja mogućih uzroka kvara među kojima je i nedostatak freona. Ukoliko je mjesto propuštanja na instalaciji veliko te se može utvrditi vizualno, češći je slučaj da je mjesto opažanja jako malo i vizualno neuočljivo. Tek utvrđivanje od strane ovlaštenog servisera sa adekvatnim alatima može sa sigurnošću potvrditi nedostatak freona. U tom slučaju se isprazni
instalacija plina te se adekvatno nadopuni odgovarajućom količinom plina prema pravilima struke.
Svaki uređaj zahtijeva održavanje radi kvalitetnijeg i dužeg trajanja. Proizvođači klima uređaja preporučuju redovito čišćenje klima uređaja od strane ovlaštenog servisa. Korisnik treba čistiti filtere na unutarnjoj jedinici minimalno jednom mjesečno kad se klima uređaj aktivno koristi ili češće ako više osoba borave u prostoru, ako se puši i ako imate kućnog ljubimca.
Jednom ili dva puta godišnje bi trebali pozvati servisera da obavi dubinsko čišćenje i pregleda sve funkcije klima uređaja a najbolje prije početka sezone hlađenja ili grijanja, u zavisnosti od učestalosti korištenja.
A zašto je to potrebno? Iz dva vrlo važna razloga. Prvo, čistoća zraka u prostoriji nam je najvažnija, a drugo je da protok zraka i rad uređaja treba biti nesmetan, a to zahtijeva čist uređaj.
Što redovitije održavate svoj klima uređaj, on će učinkovitije raditi te samim tim i duže trajati!
Ako se ne snalazite, imate dilemu ili pitanja molim da nas kontaktirate jer mi imamo dugogodišnje iskustvo i odgovore na sva Vaša pitanja i sa zadovoljstvom ćemo Vam pomoći u odabiru za Vas najboljeg klima uređaja te po potrebi prethodno napraviti izvid situacije na objektu i zajedno sa Vama odabrati odgovarajući klima uređaj i utvrditi najbolju poziciju za smještaj unutarnje i vanjske jedinice.
Sve navedeno će Vam osigurati vrhunski klimatiziran prostor i profesionalnu montažu sa minimalnim zahvatima u prostoru uz najbolju cijenu na tržištu.
Vašim potrebama pristupamo s velikom pažnjom te primjenjujemo višegodišnje iskustvo stečeno na montaži i servisu klima uređaja i klimatizacijskih sustava. Naši stručni i ovlašteni tehničari stalnom edukacijom osiguravaju savjetovanje prilikom kupnje i ovlaštenu ugradnju vašeg klima uređaja ili sustava uz kvalitetu koja nas stavlja par koraka ispred konkurencije.
Dostava plaćenih klima uređaja na području cijele Hrvatske je besplatna.
Ovlaštenu montažu klima uređaja sa garancijom vršimo u cijeloj Hrvatskoj.
Ako imate potrebu za nabavom, ugradnjom ili održanjem klima uređaja javite nam se s povjerenjem na telefone: 021 470 232, 091 4466 880, email: webshop@klimakoncept.hr
ili pošaljite upit preko kontakt forme.
Hvala na povjerenju!
Vaš Klima koncept tim.